Rezumat


              Proiectul abordeaza o problematica de mare actualitate din perspectiva aplicarii Procesului de la Bologna in invatamantul universitar: dezvoltarea competentei metacognitive la studentii din anul I. Investigatiile noastre (Stanciu M., 2006,2007) au evidentiat ca principala dificultate cu care se confrunta studentii din anul I o reprezinta lipsa unor deprinderi de invatare eficienta. Ipoteza proiectului are in vedere ca daca studentii din anul I vor fi abilitati cu tehnici de invatare , atunci rezultatele obtinute de ei în procesul dificil al invatarii vor fi pe masura provocărilor societatii postmoderne. Universitatea trebuie sa ofere studentilor demersuri diferentiate in functie de nevoile individuale ale acestora (Bourgeois, Chapelle, 2006).

              Proiectul urmareste sa-i ajute pe studentii din anul I sa constientizeze mecanismele mentale implicate in procesul dificil al invatarii. Pe baza unor instrumente specifice cercetarii din domeniul disciplinelor psihopedagogice se va incerca o radiografie a principalelor dificultati cu care se confrunta studentii in procesul de invatare. Pe aceasta baza, se vor initia ateliere ale invatarii, care vor urmari formarea la studenti a unui set de deprinderi de munca intelectuala: luarea de notite la curs, pregatirea seminariilor si laboratoarelor, pedagogia proiectului individual/de grup, pregatirea unui examen, elaborarea si sustinerea unei comunicari stiintifice (poster, Power Point), elaborarea si sustinerea unei lucrari de licenta etc.

             Valorificarea demersului experimental va avea in vedere mai multe coordonate: generalizarea la nivelul universitatilor partenere a experientei acumulate (atat de catre studenti, cat si de catre cadrele didactice); participarea studentilor si a cadrelor didactice la diferite manifestari stiintifice unde vor fi prezentate rezultatele demersului experimental (un workshop cu participarea studentilor si a cadrelor didactice universitare; un simpozion pe problematica pedagogiei universitare);  publicarea unui ghid metodic pe problematica invatarii studentilor sa invete; crearea Centrului Regional de Pedagogie Universitara (CRPU); realizarea unui site pe problematica dezvoltarii competentei metacognitive la studenti.

Link-uri utile in legatura cu proiectul.