Mihaela-Minela Popescu

NEGOTIATION PROCESS - INTERPERSONAL COMMUNICATION

Mihaela-Minela Popescu, Melania-Maria Popescu

Abstract
Negotiation is a concentrated form and interactive inter-human communication in which two or more parties to disagree aim to reach an agreement that solves a common problem or achieve a common goal. When you negotiate intelligently engage both sides in finding the real value of business.
Young people must develop their entrepreneurial skills and to recognize that for success in business is necessary to know how to address the type of negotiation partner in the undertaking - distributive bargaining, integrative bargaining, rational negotiation. This will allow achieving a high professional competence and the existing labor market flexibility, qualities needed in a modern and changing world. The purpose of any negotiations should not be to "win" negotiating any price, but to "win" the deal negotiated.
Negotiation helps everyone, defines responsibilities, clarifying ambiguities and search value.

Key words: commercial negotiations, competition, negotiation techniques


NEGOCIEREA COMERCIALĂ-PROCES DE COMUNICARE INTERUMANĂ

Mihaela-Minela Popescu, Melania-Maria Popescu

Rezumat
Negocierea apare ca o forma concentrata si interactiva de comunicare interumana in care doua sau mai multe parti aflate in dezacord urmaresc sa ajunga la o întelegere care rezolva o problema comuna sau atinge un scop comun. Atunci când negociezi inteligent, angajezi ambele parti în gasirea valorii reale a afacerii respective.
Tinerii trebuie sa-si dezvolte abilitatile antreprenoriale si sa constientizeze faptul ca pentru reusita in afaceri este necesara cunoasterea modalitatilor de abordare a partenerului în baza tipului de negociere în care se angajeaza – negociere distributiva, negociere integrativa, negociere rationala. Aceasta le va permite obtinerea unei competente profesionale ridicate si a unei flexibilitati existente pe piata muncii, calitati necesare într-o lume moderna si în continua schimbare. Scopul oricarei negocieri nu trebuie sa fie acela de a „câstiga” negocierea, cu orice pret, ci de a „câstiga” prin afacerea negociata.
Negocierea ajuta pe fiecare, defineste responsabilitati, clarifica ambiguitati si cauta valoare.

Cuvinte cheie: negociere comerciala, competitivitate, tehnici de negociere