C. Savin

Licenţa Creative Commons
Acest articol este pus la dispoziţie sub Licenţa Creative Commons Atribuire 4.0 Internaţional


FISH FOOD SECURITY AND CONSUMER PERCEPTION OF FISH CONSUMPTION

C. Savin, Elena Mocanu, Viorica Savin

Abstract
   This paper aims to analyze consumers' perceptions of food safety from the point of view of fish and fish products consumption using data obtained from 600 questionnaires completed annually in the 2017-2020 period, across the country. The analysis included the proportion of consumers, the frequency of consumption, the reasons for consumption and the criteria that are taken into account in choosing the product, these two after being analyzed in terms of gender and age. In Romania, 91% of the population are fish or fish products consumers, comparable to the other European state, but the kg per capita is still one third of the European average of 24,4 kg per capita. Between 21% and 25% of the population eat fish and fish products more than two times a month, especially fresh fish and roe salad, the main reason being that it is a much healthier food than other types of meat (79% of consumers). Women appreciate more than men the benefits of eating fish and fish products and associate this consumption with ensuring food safety, while by age the group of 29-40 appreciates the criteria related to food safety. Fish consumption remains a defining element of food safety in traditional areas, while the rest of the population needing information/awareness campaigns on the benefits of fish consumption.

Key words: fish, fish consumption, consumers, food safety


SIGURANŢA ALIMENTARĂ ŞI PERCEPŢIA CONSUMATORILOR ASUPRA CONSUMULUI DE PEŞTE ŞI PRODUSE DIN PEŞTE

C. Savin, Elena Mocanu, Viorica Savin

Rezumat
   Lucrarea de față își propune o analiză a percepției consumatorilor asupra siguranței alimentare din punct de vedere al consumului de pește și produse din pește utilizând datele obținute din 600 chestionare realizate anual, în perioada 2017 – 2020 la nivelul întregii țări. Analiza a cuprins procentul consumatorilor, frecvența de consum, motivele ce stau la baza consumului și criteriile ce sunt luate în calcul în alegerea produsului, acestea două din urmă fiind analizate și din punct de vedere al genului și al vârstei. În România, 91% din populație este consumatoare de pește sau produse din pește, comparabil cu media europeană, la nivel cantitativ kg/cap de locuitor fiind totuși la o treime din media europeană. Între 21 și 25% din populație consumă pește și produse din pește de mai multe ori pe lună, în special pește proaspăt și salată de icre, motivul principal fiind acela că este un aliment mult mai sănătos decât alte tipuri de carne (79% dintre consumatori). Femeile apreciază mai mult decât bărbații beneficiile consumului de pește și produse din pește și asociază acest consum cu asigurarea securității alimentare, în timp ce grupa de vârstă 29-40 de ani apreciază cel mai mult criteriile ce țin de siguranța alimentară. Consumul de pește rămâne un element definitoriu al securității alimentare din zonele tradiționale, pentru restul populației fiind nevoie de campanii de informare/conștientizare asupra beneficiilor consumului de pește.

Cuvinte cheie: pește, consum de pește, consumatori, siguranța alimentară