Cecilia Pop

Licenţa Creative Commons
Acest articol este pus la dispoziţie sub Licenţa Creative Commons Atribuire 4.0 Internaţional


THE BEVERAGE AND FOOD PRODUCTS ASSESSMENT BY THE INTERNATIONAL TASTE AND QUALITY INSTITUTE (iTQi) AT EUROPEAN LEVEL

Cecilia Pop, Gabriela Frunză

Abstract
    The study aimed to analyze the evaluation of beverages and food products by the International Taste and Quality Institute (iTQi), in Europe. These International Awards can be compared to Michelin Stars (similar to the Michelin Guide, iTQi does not organize a competition, but rewards each product for its merits). The working method aimed the analyze of the information collected from iTQi database for the entire period in which there are records (2015, 2016 and 2017) and their processing according to the distinctions obtained for the beverage and food products assessed by the iTQi jury, after a blind evaluation: Diamond Taste Award (DTA), Crystal Taste Award (CTA) and Superior Taste Award (STA). The jury gives each product a certain score (maximum 100 points) after testing, based on the following criteria: appearance, smell, texture, flavor and taste. All products with a minimum score of 70 points are rated as STA and are awarded with one, two or three gold stars, depending on the score achieved. The highest distinction granted by iTQi is represented by DTA (the product analyzed obtaining more than 90 points seven times in the last ten years), followed by CTA (the product analyzed obtaining over 90 points three years in a row). The analysis conducted reveals a slight growth trend of the number of awards granted by iQTi, from 796 awards in 2015 (764 STA, 26 CTA and 6 DTA), to 799 awards in 2016 (765 STA, 30 CTA and 4 DTA) and respectively 833 awards in 2017 (813 STA, 15 CTA and 5 DTA). Romania has so far only gained STA recognition, but to an increasing number of products (seven in 2015, 12 in 2016 and 17 in 2017).

Key words: quality, taste, awards, beverages, food products


EVALUAREA BĂUTURILOR ŞI PRODUSELOR ALIMENTARE DE CĂTRE INSTITUTUL INTERNAŢIONAL PENTRU GUST ŞI CALITATE (iTQi) LA NIVEL EUROPEAN

Cecilia Pop, Gabriela Frunză

Rezumat
    Studiul a avut ca scop o analiză a evaluării băuturilor şi produselor alimentare de către Institutul Internaţional Pentru Gust şi Calitate (iTQi), în Europa. Aceste Premii Internaţionale pot fi comparate cu Stelele Michelin (similar Ghidului Michelin, iTQi nu organizează o competiţie, ci premiază fiecare produs pentru meritele lui). Metoda de lucru a vizat analiza informaţiilor culese din baza de date iTQi pentru întreaga perioadă în care există înregistrări (anii 2015, 2016 şi 2017) şi prelucrarea acestora în funcţie de distincţiile obţinute de băuturile şi produsele alimentare evaluate de juriul iTQi, după o evaluare oarbă: Premiul de Diamant pentru Gust (PDG), Premiul de Cristal pentru Gust (PCG) şi Premiul pentru Gust Superior (PGS). Juriul acordă fiecărui produs un anumit punctaj (maxim 100 de puncte) în urma testării, pe baza următoarelor criterii: aspect, miros, textură, aromă şi gust. Toate produsele cu un scor minim de 70 puncte sunt apreciate ca PGS şi sunt premiate cu una, doua sau trei stele de aur, în funcţie de punctajul realizat. Distincţia cea mai înaltă acordată de iTQi este reprezentată de PDG (produsul analizat obţinând peste 90 de puncte de şapte ori în ultimii 10 ani), urmată de PCG (produsul analizat obţinând peste 90 de puncte trei ani la rând). Analiza efectuată relevă o uşoară tendinţă de creştere a numărului premiilor acordate de iQTi, de la 796 de premii în anul 2015 (764 PGS, 26 PCG şi 6 PDG), la 799 de premii în 2016 (765 PGS, 30 PCG şi 4 PDG) şi respectiv 833 premii în 2017 (813 PGS, 15 PCG şi 5 PDG). România a obţinut până acum doar recunoaşteri PGS, dar la un număr tot mai mare de produse (şapte în anul 2015, 12 în anul 2016 şi 17 în anul 2017).

Cuvinte cheie: calitate, gust, premii, produse alimentare